Armoede in tijden van corona

In deze tijd krijgen veel mensen geen inkomen, omdat ze tijdelijk werkloos zijn door corona. Wat nu met mensen die in armoede leven?

Wat ben ik blij dat ik over internet en een eigen computer beschik. Geen idee hoe ik deze periode ging doorgekomen zijn zonder dit. Alleen jammer dat niet iedereen zich dit kan permitteren. Ik kreeg te horen dat er een meisje van 7 jaar was, zonder computer en zonder internet. Voor haar was het dus onmogelijk om de opdrachten die ze van haar juffrouw kreeg te maken. Ik wou haar heel graag helpen, dus ik gaf mijn ouder laptop aan haar. Mijn mama regelde dat ze via haar school gratis internet kreeg. Zo kon ze net als de andere kindjes de opdrachten maken en wat later de online lessen meevolgen.

We merken dat kinderen uit arme gezinnen vandaag dubbel zo hard getroffen worden. We zien vooral dat deze kinderen getroffen worden op vlak van school en digitaal lessen krijgen.
Intussen heeft Telenet gratis wifi ter beschikking gesteld voor kanszoekende kinderen. Deze gratis wifi wordt tot beschikking gesteld tot einde juni.

Sommigen beschikken niet over een TV, telefoon,... Hoe worden zij dan op de hoogte gesteld van de coronomaatregelen en eventuele versoepelingen?

Mensen in armoede zijn vaak ook meer kwetsbaarder voor het coronavirus. 'Arm maakt ziek en ziek maakt arm'. Ook de kans dat ze sterven aan het virus is groter.

Hoe gaat dit alles verder lopen als alles weer normaal is? Gaan mensen in armoede nog dieper in armoede zitten?

Armoede?
Mensen in armoede beschikken niet over voldoende financiële middelen om een bestaanswaardig, kwaliteitsvol, menswaardig leven te leiden.

Armoede kan altijd aanwezig zijn in een bepaald land, bijvoorbeeld een land waar grote groepen van mensen getroffen zijn door armoede. Individuele armoede kan ook voorkomen, dit wil zeggen dat niet het hele land in armoede is maar slecht een gedeelte van de bevolking.
Oorzaken hiervan kunnen het kwijtraken van je job zijn, ziekte of schulden.

Wat ik vooral kan besluiten is dat gezinnen in armoede het vaak moeilijk hebben om schooluitstappen, sportkleren van school, schoolboeken,... te betalen. Nu zien we ook dat wanneer we de zaken die ik hiervoor opnoemde niet nodig hebben door corona, gezinnen in armoede het nog steeds moeilijk hebben. Ze moeten nu geen schooluitstappen, sportkleren van school, schoolboeken,... meer betalen, maar wel internet en eventueel een computer. Dit kunnen ze even moeilijk betalen.

Tot de volgende!

Bronnen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/23/corona-treft-mensen-in-armoede-nog-dieper-smartschool-is-niet-v/
https://058tegenarmoede.nl/intro/



Reacties

  1. Dag Bo!

    Alweer een mooi thema om te linken met het virus. Ik vind het zeer noodzakelijk om over dit thema te praten doordat het een constante is. Naar welk land, provincie of stadje ook kijkt, er is armoede. Wat ik ook aanraad is niet enkel over financiële armoede te praten. Het is correct dat financiële armoede een groot probleem is, maar dat is enkel een soort van de grote term armoede. Er zijn verschillende soorten zoals sociale armoede, generatiearmoede, kansarmoede en nog veel meer. Ik vind het belangrijk om alle soorten te bespreken op het spectrum van armoede om zo een globaal beeld te verkrijgen. Maar dit is zeker een stap in de juiste richting. Blijf doorgaan!

    Vele groeten uit Heule, Griffin.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

De geschiedenis van corona

Solidariteit

Pandemie COVID-19 VS Mexicaanse griep