Krijgen we allemaal smetvrees?

Ik was iemand die nooit echt stil stond bij wat smetvrees precies is, hoe vaak dit voorkomt en hoe ernstig dit is. Door de corona maatregelen merkte ik dat ik veel voorzichtiger was bij alles wat ik deed, vooral bij het winkelen. Volgende vraag kwam in mij op: "ontwikkelen wij allemaal (een beetje) smetvrees door corona?".

Wat is smetvrees nu precies?
Een andere ietwat minder gekende benaming die ook gebruikt wordt voor smetvrees is mysofobie. Het is eerder een dwangstoornis die kenmerkend is door dwangmatige handelingen en gedachten. Het is een angst voor viezigheid en een obsessie met schoonmaken.

Smetvrees beheerst je hele leven. Mensen die aan smetvrees lijden hebben verschillende reinigingsrituelen en speelt vermijding ook een grote rol. Ze weten dat de gedachte van onrein te zijn onterecht is, maar kunnen die dwang niet opzij zetten. Het lijkt voor hen bijna onmogelijk om te stoppen met hun handelingen. Ze zijn continu bezig met het voorkomen dat schadelijke stoffen het huis binnen komen. Volgens ken kan wie net uit de douche stapt al besmet raken.

Leven met smetvrees is een leven vol met spanning. De dwang krijgt de overhand in het dagelijkse leven, daardoor is de patiënt de hele dag bezig met hun obsessie. Patiënten kunnen bijvoorbeeld eindeloos blijven schoonmaken of anderen vermijden. Hierdoor kan hun sociale leven in gevaar komen.

Wanneer heb ik smetvrees?
Ik geef hieronder een opsomming van symptomen die erop kunnen wijzen dat je smetvrees hebt.
  • Je neemt meerdere keren een douche per dag
  • Je schoonmaakhandelingen gebeuren in een vaste volgorde
  • Als je ritueel verstoord is, moet je helemaal opnieuw beginnen
  • Jezelf zodanig schrobben dat je huid kapot gaat
  • Regelmatig je handen wassen
  • Je voedsel moet bereid worden op een manier dat bepaalde zaken niet mogen aangeraakt worden
  • Als een voorwerp schoon is, steek je het in een plastic zakje
  • Je vermijdt bepaalde situaties om voorwerpen niet te hoeven aanraken
Krijgen wij nu smetvrees door corona?
Wat heel opvallend is, is dat het virus veel aandacht veroorzaakt voor hygiëne.
Smetvrees is een obsessieve gevoeligheid voor vuil. Het kan ook een angst zijn om zelf besmet te worden of anderen te besmetten. 
De hogere aandacht voor hygiëne betekent niet automatisch de diagnose 'smetvrees'. Bij een aantal mensen toont zich de gevoeligheid die er al was. Die gaan zicht in deze periode natuurlijk dwangmatiger gaan gedragen. Natuurlijk zijn we met zijn allen wat meer alert!

Volgens Marc Van Ranst moeten supermarkten niet nog meer maatregelen nemen, als je jouw handen achteraf wast is het virus weg. Vele klanten gaan bij thuiskomst van de supermarkt alle verpakkingen ontsmetten. We creëren hierdoor een soort van smetvrees en daar moeten we wel degelijk mee oppassen.

Hieruit besluit ik dus dat we een soort van smetvrees creëren door corona, maar dat wil niet bepaald zeggen dat we de diagnose 'smetvrees' hebben. 

Tot de volgende!

Bronnen:

Reacties

  1. Dag Bo.

    Zeer leuk onderwerp om over te posten. Af en toe betrap ik mezelf in het overdrijven ervan. Dit vooral bij deuren van bijvoorbeeld de bakker. Ik vraag me veel af hoe we zullen handelen nadat alles weer "normaal" wordt. Zullen we meer smetvrees hebben of verdwijnt deze na de verdwijning van het virus.

    Vele groeten, Griffin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Bo!

    Ik vond dit echt een leuke post. Ik moet wel zeggen... Ik wad altijd (dus ook voor corona) iemand die nooit deurklinken aanraakte en al helemaal niet van openbare wc's. Ik heb niet echt smetvrees, maar ik ben me er wel langer van bewust dat echt alles 'vuil' is. Nu door corona ben ik er gewoon nog meer van bewust.

    groetjes,
    Ouidad

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

De geschiedenis van corona

Solidariteit

Pandemie COVID-19 VS Mexicaanse griep