De piano teruggevonden

Door de lockdown ben ik dingen gaan doe die ik anders nooit deed, zoals gaan lopen. Ook vond ik mijn oude hobby terug.

Ik had jullie in mijn eerste post op mijn blog al verteld dat ik een heel muzikaal persoon ben. Ik heb 11 jaar pianolessen gevolgd, maar ben dan gestopt omdat het te druk werd met mijn andere hobby's. Sinds ik gestopt ben met de pianolessen ben ik ook veel minder beginnen spelen. Het afgelopen jaar heb ik maar 10 keer aan mijn piano gezeten denk ik, terwijl ik er anders dagelijks aanzat!

Door de lockdown heb ik mijn piano teruggevonden. Ik ben terug oude liedjes beginnen spelen en uiteindelijk ben ik ook begonnen met opnieuw nieuwe pianostukken te leren.

De geschiedenis van de piano
Hieronder geeft ik de herkomst van de piano eens:











De piano kan worden geclassificeerd als een snaarinstrument vanwege het feit dat de klanken voortkomen uit de trilling van de snaren. Hij kan ook geclassificeerd worden als een percussie-instrument omdat er een hamer tegen de snaren slaat.
De piano lijkt op een dulcimer. Een dulcimer is een instrument dat een eenvoudige doos is met snaren erop gespannen, net als bij een piano wordt er een kleine hamer gebruikt om de snaren aan te slaan en daarom wordt de dulcimer als voorouder van de piano beschouwd.













De piano wordt ook als onderdeel van de toetsenbordfamilie beschouwd. De geschiedenis van instrumenten met toetsenborden gaat tot ver in de tijd terug. Het komt voort uit de orgel, dat luchtbundels door pijpen stuurt om zo geluid te maken. Het orgel werd verbeterd door ambachtslieden om een instrument te ontwikkelen dat een stap dichter bij de piano kwam, namelijk het klavichord.
Door op een toets te drukken wordt een koperen staaf gestuurd om tegen de snaar te slaan en trillingen te veroorzaken die geluid uitbrengen.














Daarna komt het klavecimbel. Wanneer er bij het klavecimbel een toets wordt ingedrukt, tokkelt er een plectrum dat aan een lang houten latje bevestig is de snaar om muziek te maken.












De piano werd uitgevonden door Bartolomeo Cristofori uit Italië.
Hij was ontevreden over het gebrek aan controle die musici hadden over het volume van de klavecimbel. Hij vervangde de klavecimbel door een mechaniek met een hamer om de moderne piano te creëren. De piano werd eigenlijk eerst 'clavicembalo col piano e forte' genoemd. Dit werd verkort tot de naam 'piano'.








Via deze link vinden jullie een video waar ik River Flows In You speel van Yiruma.
Geniet ervan,
Tot de volgende! 

Bronnen:


Reacties

Populaire posts van deze blog

De geschiedenis van corona

Solidariteit

Pandemie COVID-19 VS Mexicaanse griep